Stowarzyszenie Historyczne Reduta Częstochowa » Aktualności

03.10.2015 II Marsz Szlakiem 7 Dywizji Piechoty. Dzień 2

Czas na relację z drugiego dnia II Marszu Szlakiem 7 Dywizji Piechoty. Po noclegu w Sokolich Górach, ruszyliśmy w kierunku Zrębic – tu zanotowaliśmy kolejne straty marszowe – przechodząc przez rejon w którym 3 września zacięte walki toczył 25 Pułk Piechoty. Najlepsze świadectwo tamtych wydarzeń – prawdopodobnie stanowiące ewenement na skalę ogólnopolską – można znaleźć na miejscowym cmentarzu, gdzie obok siebie znajdują się dwie zbiorowe mogiły z września 1939 roku – 12 żołnierzy niemieckich i 14 żołnierzy polskich. Po oddaniu czci poległym i krótkim odpoczynku, ruszyliśmy w dalszą drogę przez Krasawę, mijając po drodze słynną Pustynię Siedlecką. Następnie poruszając się bocznymi drogami Siedlca – miejscowości naznaczonej historią wrześniowych walk 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty i innych pododdziałów 7 Dywizji Piechoty – tzw. Aleją Klonową weszliśmy na teren rozległej doliny, wokół której 3 i 4 września rozegrały się dramatyczne wydarzenia wojenne. Obok Leśniczówki Bogdaniec, gdzie po rozpoczęciu walk pod Janowem, zakwaterował się sztab dywizji, zatrzymaliśmy się na krótki odpoczynek. Następnie weszliśmy w złotopotockie lasy, gdzie 3 i 4 września żołnierze 74 Gpp stoczyli krwawe walki, na przemian broniąc się i atakując, zarówno w dzień jak i w nocy. Nam również przyszło zmierzyć się z niewidzialnym oddziałem rozpoznawczym wroga, po czym maszerując przez trudny teren, dotarliśmy do Złotego Potoku. Tam, chcąc odwiedzić obelisk poświęcony poległemu dowódcy III batalionu 74 Gpp, mjr. Janowi Wrzoskowi, wykonaliśmy jeszcze jeden poważny wysiłek wspinając się pod stromą górę. Dalej było już zdecydowanie „łatwiej”, a na końcowym odcinku trasy znalazły się m.in.: mogiła żołnierzy 7 DP  na cmentarzu w Złotym Potoku, pałac Raczyńskich, obelisk poświęcony 7 DP na rynku w Janowie oraz miejscowy cmentarz z dwoma zbiorowymi mogiłami żołnierzy dywizji. Tak zakończyliśmy II Marsz Szlakiem 7 Dywizji Piechoty, stanowiący dla nas piękną przygodę, a zarazem hołd złożony żołnierzom 7 DP i ich wysiłkowi bojowemu. Dziękujemy i pozdrawiamy kolegów ze Stowarzyszenia Historycznego Cytadela! Zapraszamy do obejrzenia galerii!